måndag 30 juli 2012

Hur kan jag som förälder stötta mitt barn på bästa sätt!


Järfälla S hade lyckad vårsäsong och sommar. JS föräldrar, tack så mycket för ditt stöd och engagemang.

Som en kort introduktion till denna text: under de senaste 14 åren har jag tillbringat ca 4 000 dagar på bassängkanten som tränare. Jag har ett perspektiv på sporten ges det faktum – och även om jag inte har mina egna barn jag har träffat hundratals barn och tusentals föräldrar genom simning. Jag har sett många dalar och toppar. Jag skulle vilja dela med mig några av de saker jag lärt mig om simning, förväntningar och attityd.

Ibland frågas jag av föräldrar, "hur ska jag hantera situationen X vid en simtävling?" Denna fråga är generellt inriktat mot tanken att föräldern vill hjälpa sina barn som inte lyckats av någon anledning – eller möjligen har simmaren blivit diskad på tävling eller inte persat. Ofta när det går bra för en simmare – är simmaren glad, och när det inte går bra så tendera simmare bli upprörd och ledsen. Känsla är "upp och ner" det är något vi ska minimera i en idrottsmiljö.

Nedan kan du läsa några tips från mig som jag hoppas kan hjälpa dig som idrottsförälder


# 1 – Att älska ditt barn är primärt. Ett barn behöver kärlek och en omtänksam attityd från vuxna i sitt liv. När du som förälder är osäker, erbjud stöd. "Hur kan jag hjälpa?" är en bra fråga att ställa till ditt barn – då är du i en position där du erbjuder kärlek och stöd, samtidigt garderar du dig från att lösa dina barns problem direkt på plats. Ett annat tips är att låta ditt barn vara en stund om hen är väldigt upprörd eller ledsen och ställa frågan vid senare tillfälle.

”Coacha inte ditt barn i simning, coacha ditt barn i livet”


# 2 – Skratta. Om du har kul och behandlar "Simtävlingen" med ett lätt hjärta, så kommer ditt barn att göra det samma och känslorna blir lugnare. Tävlandet kommer att spegla ditt barns vuxna liv, i synnerhet vid stress!

Om ditt barn plockar upp en känsla av att deras föräldrar är upprörd efter ett lopp (eller nervös eller alltför emotionellt berörd), kommer de att ta upp det - och efter ett tag kommer de att bli medvetna om det.
Nervositet och oro för sitt barn är normalt, och det är inuti varje förälder – men det krävs kunskap och medvetenhet hos dig som förälder för att slappna av och vara dig själv vid tillfället, detta är till fördel för långsiktig utveckling av idrottare.


# 3 – Lärdom är viktigt när det gäller vår idrotts långsiktiga karaktär. Jag har lärt mig att slappna av och förstår att tävlingar/träningar inte alltid går perfekt eller enligt önskemål. När en simmare inte har ett lyckat lopp eller tävling, börja jag automatiskt tänka på nästa lopp eller nästa tävling. Inlärningsprocessen är nyckeln -en idrottares förmåga att ta itu med besvikelse och komma tillbaka starkare genom hårt arbete och engagemang är en viktig skicklighet att ha i alla områden av livet. Att få igenom besvikelse på ett positivt sätt är viktigare än själva resultatet.

Så, om ditt barn inte har en bra tävling, använd ditt barns besvikelse som en lärdom och poäntera tålamod och beslutsamhet är viktiga karaktärsdrag. Detta är en stor möjlighet för dig att visa stöd!
”Simning är den del av ditt barns liv, men är inte livet”


# 4 – Var cool vid framgång. Om ditt barn har en framgång, är det ok att säga "bra jobb" och känn verkligen lycka för honom eller henne. Det är ok att visa lite spänning ibland också, men dämpa din spänning när saker inte går perfekt.

Hur ska du agera när det inte går som förväntat? Det är den svåra delen av tävling för både tränare och föräldrar. Om du inte blir alltför för mycket "exalterad"  då simmaren har en framgångsrik tävling – så du slipper "lösa allt" när ditt barn har mindre lyckat resultat. ”Be cool” är en bra strategi vid både framgångsrik tävling och vid mindre lyckad tävling. Under ett år av simtävlingar har alla aktiva lyckade och misslyckade tävlingar. Räkna med det, vara redo att hantera det – och behandla dem likadant.

# 5 – Poängtera positivt beteende. Jag vet inte hur många gånger jag har hört en simmare tala med mig om deras tider, när det finns 10 andra saker som är viktigare vid detta skede i sin utveckling.
När simmare tänker att persa eller ta medalj tenderar dem att försök för hårt- och det är dem som "försöker alltför hårt" som verkligen får dem i problem. Taktisk simning är däremot mycket viktigare att utgå från, detta kommer coachen och simmare överens om.


Allmänt för simmare som verkligen "going after it" i ett tävlingslopp är kontraproduktivt sätt- det är faktum att deras "försöka" tenderar att leda till större vatten turbulens, och turbulens leder till långsammare simning.
Bra tävlingsresultat kommer att komma och går, och är svåra att kontroll (om det var lätt att kontrollera skulle vi alla göra pers varje gång). Beröm avsiktsförklaringar, beröm förberedelser, lovorda det faktum att simmaren tävlade och inte gav upp. Beröm bryta genom rädsla. Beröm tänka stort.

Att berömma positivt beteende i stället för konkreta resultat, då prisar vi delar som simmaren (barnet) kan styra – och genom att uppmuntra dem att kontrollera sitt positivt beteende, då uppmuntrar vi dem att upprepa detta beteende, och för att vi gör så vi kan leda dem att uppnå högre nivåer av prestanda, genom funktionellt konstruktivt beteende.

Jag hoppas att detta hjälper dig som förälder vid tävlingar och hemma där uppgiften att höja dina barn i en konkurrenskraftig simning miljö. Tack föräldrar för ert stöd och för att ni visat att stödet för simmarna.

//Coach L

1 kommentar:

  1. Tänkvärt och kärnfullt, mycket som kan appliceras i vardagen. Tack för ögonöppnaren och ett annat perspektiv.

    SvaraRadera